Story Engine Sessie Jimmy’s

Met Jimmy’s organiseerden we op 28 Mei een Story Engine sessie over verhalen. Op deze dag kregen we een aantal verhalen experts en Jimmy’s experts over de vloer!

Gezamenlijk hebben we uitgeplozen wat nu precies de waarde van de verhalen van jongeren kan zijn, voor wie dit waarde kan hebben, hoe je verhalen het beste naar boven krijgt en hoe je deze verhalen kunt gebruiken om verschillende doelgroepen aan te spreken. Daarbij hebben we nagedacht over het creëren van een cultuur waarin verhalen herkennen en delen steeds makkelijker, leuker en gebruikelijker wordt, een ”creatie cultuur”.

Tijdens de introductie vertelden we over wat voor projecten we al hebben bedacht en ingezet om meer verhalen/momenten te vangen en delen. Vervolgens gingen we aan de slag!

De eerste sessie draaide om het definiëren van alle mogelijke stakeholders die iets aan de verhalen van jongeren kunnen hebben. Het resultaat was een lijst bestaande uit: Jongeren, Onderwijs, Politici, Beleidsmakers, (welzijns-)professionals, Partners, Jimmy’s locaties, Ondernemers, Media, Ouders, Financiers, Up to Us en verhalenvertellers. Het was hier erg fijn dat de verhalenverteller als stakeholder naar boven kwam. In principe is het idee van de Story Engine dat de jongeren de verhalen vertellers zijn. Maar wat zorgt er nu voor dat iemand een verhaal gaat herkennen, opslaan en ook delen?

Toen we het overzicht van de stakeholders hadden, gingen we in teams van twee aan de slag. Elk team koos twee stakeholders uit, en ging brainstormen over alle mogelijke manieren waarop en de context waarin deze groepen baat kunnen hebben bij de verhalen en ervaringen van jongeren. Deze werden vervolgens gepresenteerd.

blog

De resultaten waren heel divers. Van design principles en eigenschappen van stakeholders tot concrete concepten om deze mensen mee te activeren en te ondersteunen. Zo werd er bedacht dat het heel sterk zou zijn, om het vastleggen en  delen van verhalen te integreren in het oriëntatie traject van nieuwe Jimmy’s.

We kwamen er echter ook achter, dat we nog veel meer kennis moeten verzamelen over deze stakeholders. We missen op dit punt nog concrete kennis, en werken voornamelijk vanuit aannames. Als vervolgstap gaan we met een aantal afgevaardigden vanuit de stakeholders zitten, zodat we er heel direct achter kunnen komen, wat mogelijke wensen, verlangens en vragen zijn in verband met de verhalen en ervaringen van jongeren. Op de stakeholders pagina van dit blog zijn we van plan onze inzichten omtrent de stakeholders bij te houden!

Tegen het einde van de dag, kreeg iedereen de vrijheid om alles wat nog in het hoofd zat te delen. Dit was super fijn, omdat we zo afsloten met een enorme extra berg aan inspiratie, haakjes, waarschuwingen, tips, energie en ideeën, zoals:

  • Ons meer verdiepen in narratieve analyse.
  • Workshops met een story toolbox op locatie.
  • Goed nadenken over de vraag die we stellen om verhalen naar boven te halen! – Een goed voorbeeld: “Wat is er voor jou sinds Jimmy’s veranderd?”
  • Sneller remixen! – Zorgen dat jongeren zien dat hun verhalen daadwerkelijk gebruikt worden.
  • De doelstellingen duidelijker maken en scherper formuleren.
  • Antwoord vinden op de vraag: Hoe zorg je dat mensen baat hebben bij het vangen en delen van verhalen?
  • Het proces van de Story Engine inzichtelijk maken.

Elroy moest wat eerder weg en deelde zijn bevindingen door middel van een filmpje:

Elroy Eefting over verhalen.

Het doel was in eerste instantie om deze sessie een week later op te volgen met een Hackaton voor Story Engine prototypes. Door de sessie echter ontdekten dat we in eerste instantie beter moeten begrijpen hoe de stakeholders kijken naar de story engine, zodat we zelf vervolgens veel concretere vragen/ uitdagingen kunnen opstellen voor een Hackaton.

Er is nog veel meer te vertellen over wat we allemaal hebben geleerd, maar dat zijn verhalen voor in volgende blogposts. Heb je zelf nog een toevoeging, laat het ons weten.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *